Zarys historii wierzeń (1).
Wierzenia i obrzędy starosłowiańskie (2).
Obrzędy roku kościelnego (3).
Doroczne zwyczaje i obrzędy wsi okresu
chrześcijaństwa (4). Obrzędy
weselne (5) Obrzędy pogrzebowe (6)
Od Bolesława, Łokietka, Leszka, Gdy jeszcze w Polsce Duch Pański Mieszka, Stał na ołtarzu przed mszą roraty Siedmioramienny lichtarz bogaty. A stany państwa szły do ołtarza, A każdy jedną świecę rozżarza: Król - który berłem potężnym włada, Prymas - najpierwsza senatu rada, |
Senator - świecki opiekun prawa, Szlachcic - co królów Polsce nadawa, Żołnierz - co broni swoich współbraci. Kupiec - co handlem ziomków bogaci, Chłopek - co z pola , ze krwi i roli Dla reszty braci chleb ich mozoli. Każdy na świeczkę grosz swój przyłoży, I każdy gotów iść na Sąd Boży. ... |
Godzinki tu nabożeństwo maryjne powstałe prawdopodobnie w Hiszpanii.
Pierwszy polski przekład
w postaci "godzinek" (nazwa wzięta od godzin brewiarzowych tj. pór odmawiania poszczególnych
części) wyszedł w druku w roku 1482 w "Modlitewniku", w którym zawarte są pieśni autorstwa
bł. Władysława z Gielniowa, stąd temu błogosławionemu przypisuje się autorstwo godzinek.
W obecnym polskim tekście godzinek wszystkie urywki biblijne są podane z przekładu tłumacza
Pisma św, x. Jakuba Wujka.
Wigilia (z łacińskiego vigilia - "czuwanie",
"nocne czuwanie", "warta"),
w chrześcijaństwie
nocne zgromadzenia wiernych przed ważnymi uroczystościami kościelnymi. Prawdopodobnie najstarsza jest wigilia
przed Wielkanocą - jej pochodnymi są wszystkie inne
wigilie, również szczególnie uroczyście obchodzona wigilia Bożego Narodzenia, w której
trakcie spożywa się postną wieczerzę (tzw. wilię, pośnik) składającą się z 12 dań, poprzedzoną
łamaniem się opłatkiem i składaniem sobie życzeń.
W szerszym znaczeniu dzień poprzedzający jakiś inny, szczególny dzień, zwłaszcza poprzedzający
jakieś święto lub wydarzenie. Także czas nocnej modlitwy w klasztorach.
Boże Narodzenie, jedno z głównych świąt chrześcijańskich obchodzone, jako pamiątka
narodzin Jezusa Chrystusa. Święta te posiadają bogatą tradycję m. in. - świąteczna choinka,
łamanie opłatkiem, śpiewanie kolęd.
Rocznicę narodzin Chrystusa początkowo nie obchodzono w ogóle, potem w różnych terminach
a w II wieku w Egipcie zaczęto obchodzić Święto Bożego Narodzenia 6 stycznia w dniu
urodzin Ozyrysa. W roku 353 przeniesiono rocznicę urodzin Chrystusa na 25 grudnia, dzień
przyjścia na świat Mitry.
Kult Mitry wywodzący się z Persji i Indii w III wieku przed Chrystusem dotarł do Egiptu
a potem rozszerzył się w Imperium Rzymskim. W kulcie Mitry istniały chrzest, bierzmowanie
i komunia składająca się z chleba i wody przyjmowana na pamiątkę ostatniej wieczerzy Mistrza.
Kult Mitry znał siedem sakramentów odprawiano msze, wierzono w Sąd Ostateczny, w nieśmiertelność
duszy i zmartwychwstanie cielesne. Mitra był też jedną z postaci trójcy. Te i inne podobieństwa
między mitraizmem i chrześcijaństwem spowodowały, że niektórzy historycy religii wywodzili
chrześcijaństwo z mitraizmu. Po uzyskaniu wpływów przez chrześcijaństwo
zakazano wyznawania mitraizmu, tak jak wszelkich innych kultów. Kapłanów
wytępiono świątynie wyburzono a na ich miejscu budowano świątynie
chrześcijańskie. Wg ówczesnych poglądów pozbawiało to dawnego boga jego
wszechmocy.
Kolęda,
1) popularna bądź ludowa pieśń religijna o treści związanej z Bożym Narodzeniem. Najstarsze
jej polskie zabytki pochodzą z XV w. W XVI i XVII w. melodie kolęd wprowadzane były często
do mszy.
Współczesny repertuar kolęd pochodzi głównie z XIX w. (cennym zbiorem są Pastorałki i kolędy
z melodiami M. Mioduszewskiego, 1843), ich wachlarz gatunkowy sięga od hymnu i chorału,
poprzez melodie taneczne w rytmach poloneza, mazurka czy krakowiaka, po dumkę.
2) obrzęd ludowy związany z okresem świąt Bożego Narodzenia, polegający na obchodzeniu domów,
zwykle przez chłopców, połączony ze śpiewem pieśni, inscenizowaniem widowisk i składaniem
życzeń w zamian za poczęstunek i datki.
3) duszpasterskie odwiedziny księży u parafian po świętach Bożego Narodzenia.
4) ofiara, jaką wierni składają księdzu z okazji kolędowej wizyty.
Andrzej Kitowicz w II poł. XVIII w. tak opisuje kolędę: " Po wsiach chłopi
wszędzie dają księdzu kawałki słoniny, serki, grzyby suche, orzechy i owoce,
kokosze i po kilka groszy. Po miastach zaś, tylko same pieniądze, na jakie kogo
stać; toż samo i po dworach szlacheckich, w których pospolicie, po odbytej
kolędzie, raczą się gospodarz z księdzem, obchodząc dzień kolędy według
możności. W województwach pruskich kolędny akcydens jest dochodem kościelnym
stałym, tak np. jak dziesięcina. Gdy jednak po całym kraju kiełbasy nie idą pod
miarę, a oznaczają się tylko sztukami, to w Prusiech (dla porządku) te, które
należą kościołom za kolędne, mierzą na łokcie, i tak jeden kościół ma kiełbasy
kolędnej łokci 40, drugi 80, inny 120, według zaszłej raz na zawsze zgody, czyli
asygnacyi fundatorskiej. Nie bierze jej ksiądz wtenczas, kiedy kolęduje, ani
potem zaraz, ale potrosze, kiedy chce posyłając do sołtysa po tyle łokci, ile
potrzebuje, który szafuje mu wyznaczoną miarę kiełbasy."
Pasterka msza odprawiana o północy w noc Bożego Narodzenia.
Początek temu nabożeństwu dał św. Franciszek na trzy lata przed śmiercią, który
uzyskawszy zgodę Ojca św. jak pisze św. Bonawentura, " kazał zrobić jasełka,
nanieść siana do groty i przyprowadzić tam wołu i osła. Mając to wszystko,
zawołał braciszków, ludność się zgromadziła i las zabrzmiał pieśniami." Zwyczaj
jasełek i pieśni bożonarodzeniowych przyszedł do Polski w XIII wieku,
razem z zakonem franciszkańskim. Zwyczaj ten rozwijał się w kościele do czasów
reformacji. Kiedy ta zaczęła wykorzystywać ten zwyczaj do propagowania satyry na
kościół katolicki, ten poddał go cenzurze, a w końcu usunął za progi kościoła. "
W Niemczech poddano te misterya energicznej cenzurze; policya krajowa
zreformowana w 1542 i 1552 roku przez cesarza Ferdynanda, ścigała nie już same
druki, lecz włóczęgów wiejskich, śpiewaków, wierszokletów, przez którą to
surowość zaginęła cała ta literatura."
Trzech Króli, Mędrcy ze Wschodu
(6 stycznia) wg ewangelii Mateusza magowie, którzy
wiedzeni przez gwiazdę przybyli do Betlejem, by złożyć hołd i dary (mirra,
kadzidło i złoto) nowo narodzonemu królowi żydowskiemu czyli Jezusowi. W
starożytności uważano ich za trzech Persów; od VI wieku podaje się ich imiona
(Kacper, Melchior i Baltazar), uznawano ich również za przedstawicieli trzech
kontynentów (Europy,
Azji i Afryki) i na obrazach jeden z nich był czarny. Od
średniowiecza nazywani trzema królami i na obrazach stroje wschodnie i czapki
frygijskie zastąpiono szatami królewskimi i koroną. Dawniej Święto Trzech Króli
było potoczną nazwą objawienia, później 6 stycznia pozostało świętem Trzech
Króli, natomiast święto Chrztu Pańskiego przeniesiono na niedzielę po 6
stycznia.
MB Gromnicznej, uroczystość Oczyszczenie NMP ( 2 luty), w tym
dniu święcone są świece.
Świece te, symbol światłości świata, wkładano do reki
konającemu oraz zapalano w czasie burzy, stąd od słowa grom otrzymała nazwę gromnicy.
Popielec, środa popielcowa, pierwszy dzień wielkiego postu obchodzonego
przed Wielkanocą.
Wg obrzędów katolickich tego dnia kapłan kreśli popiołem (z gałązek palmowych
niesionych w procesji w Niedzielę Palmową poprzedniego roku) krzyż na głowie wiernego,
wypowiadając formułę: Z prochu powstałeś i w proch się obrócisz, jako symbol pokuty.
W kościołach protestanckich Środa Popielcowa zw. Dniem Pokuty również rozpoczyna
Wielki Post, a w kościołach prawosławnych początkiem Wielkiego Postu jest
Poniedziałek po Niedzieli Przebaczenia zw. Niedzielą Seropustną.
Wielki post,
w kalendarzu chrześcijańskim okres 40 dni postu przed Wielkanocą,
rozpoczynający
się w środę popielcową (Popielec), a kończący w Wielką Sobotę. Ostatnia niedziela postu
nazywa się Palmową a ostatni tydzień Wielkim Tygodniem. Dniami szczególnymi
Wielkiego Tygodnia
są: Wielki Czwartek (Ostatnia Wieczerza), Wielki Piątek (Ukrzyżowanie) i Wielka Sobota
(żałoba w Kościele, adoracja Grobu Pańskiego, święcenie pokarmów) - tworzą one tzw. Triduum
Paschalne. W tradycji katolickiej Wielki Tydzień jest okresem odgrywania misteriów
Męki Pańskiej (m.in. w Kalwarii Zebrzydowskiej).
W katolicyzmie towarzyszą mu m.in. rozpamiętywanie męki Jezusa Chrystusa (w liturgii:
w niedzielę - Gorzkie Żale i w piątki - Droga Krzyżowa), różnego rodzaju praktyki ascetyczne (dawniej bardzo surowe),
a także rekolekcje.
Wielkanoc, najważniejsze i najstarsze święto chrześcijaństwa, obchodzone
na pamiątkę Zmartwychwstania Chrystusa -
początkowo w dniu żydowskiej Paschy,
a od soboru w Nicei (325)
w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca (tj. między 21 marca a 25 kwietnia).
Obchody religijne Wielkanocy rozpoczyna odbywająca się wczesnym rankiem procesja i msza,
w Kościele katolickim zwana rezurekcją, w prawosławnym - jutrznią. W tym dniu spożywa
się uroczyste śniadanie w gronie rodzinnym, poprzedzone składaniem sobie życzeń.
Z Wielkanocą wiążą się liczne religijne i ludowe obrzędy (święcenie pokarmów, pisanki,
śmigus-dyngus).
Rezurekcja (z łacińskiego resurrectio - "zmartwychwstanie"), msza,
odbywająca się w Wielką Sobotę lub rano
w niedzielę wielkanocną, z procesją
rezurekcyjną trzy razy
dookoła kościoła. Może być połączona
z obrzędami wigilii paschalnej.
Zielone Świątki, jedna z nazw święta Zesłania Ducha Świętego pochodząca stąd,
że zstąpienie
Ducha Świętego na apostołów w wieczerniku nastąpiło w żydowskie Zielone Święta,
będące świętem dziękczynnym za żniwa pszeniczne oraz pamiątką nadania Prawa na górze Synaj.
Trójca Święta,
podstawowy dogmat i największa z tajemnic wiary
przeważającej części wyznań chrześcijańskich, głosząca, że jest jeden Bóg w trzech Osobach,
które stanowią: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Św. Określenie Trójca Święta,
nie jest wyrażeniem biblijnym - pojawiło się pod koniec II w. (Tertulian), a ostateczny
kształt dogmatyczny otrzymało na soborach nicejskim I (325) i
konstantynopolitańskim I (381).
Jak ojcowie kościoła skomplikowali proste nauczanie Jezusa może świadczyć określenie
Trójcy Świętej cytowane za słownikiem teologicznym: Trójca Święta , po łacinie Trinitas,
tajemnica wiary głosząca, że jest jeden Bóg w trzech Osobach. Trzy Boskie Osoby: Ojciec, Syn
i Duch Święty różnią się między sobą realnie, lecz mają jedną i tę samą numerycznie naturę
Boską. W Bogu więc zachodzi zarazem troistość Osób i jedność natury.
Syn pochodzi od Ojca przez zrodzenie duchowe (po łac. generatio), będące mocą działania
rozumu Boskiego. Jest więc synem naturalnym a nie adoptowanym. Duch Święty pochodzi od Ojca
i Syna przez tchnienie (po łac. spiratio), tzn. przez czynność woli.
Każde z dwóch pochodzeń (po łac. processo) wywołuje dwie relacje realne między pochodzącym
i tym od kogo pochodzi. Stąd w Trójcy Świętej powstają cztery relacje: 1) Ojcostwo - Paternitas
(stosunek Ojca do Syna); 2) Synostwo - Filiatio (stosunek Syna do Ojca); 3) Tchnienie czynne
- Spiratio activa (relacja Ojca i Syna do Ducha Św.); 4) Tchnienie bierne - spiratio
passiva (stosunek Ducha Św. do Ojca i Syna). Z czterech tych relacji trzy są przeciwstawne
sobie (tzn. jedna nie jest drugą): Ojcostwo, Synostwo i Tchnienie bierne i te właśnie
trzy relacje tworzą trzy Osoby Boskie.
Rozbieżność w pochodzeniu Ducha Św. - od Ojca jak w kościołach Wschodu, czy od Ojca i Syna,
jak na Zachodzie - stała się min. w 1054 r. teologiczną przyczyną wielkiej schizmy wschodniej.
Boże Ciało, święto ku czci Najświętszego sakramentu,
obchodzone w czwartek po oktawie Zielonych
Świąt. Powstało w belgijskiej diecezji Liege w r. 1246. W roku 1264 zostało rozszerzone na
cały kościół bullą Transiturus papieża Urbana IV. W 1391 r. papież Bonifacy IX polecił
obchodzić Boże Ciało wszędzie, gdzie dotąd tego nie czyniono.
W Polsce po raz pierwszy święto obchodzono w 1320 r. w diecezji krakowskiej na polecenie
biskupa Nankera.
W święto Bożego Ciała odbywają się
publiczne procesje do czterech ołtarzy, przy których śpiewa się początki czterech ewangelii.
Procesje w XV w. organizowano w Niemczech, Anglii, Francji, Polsce i północnych Włoszech.
Wprowadzenie tego święta stanowiło reakcję na kwestionowanie realnej obecności Chrystusa
w Eucharystii przez niektórych teologów średniowiecznych (Berengar z Tours).
Bezpośrednią przyczyną ustanowienia święta były objawienia błogosławionej Julianny z Cornillon,
która miewała widzenia jaśniejącej tarczy z ciemną plamą, co interpretowano jako znak braku
w kalendarzu liturgicznym specjalnego dnia poświęconego uczczeniu Najświętszego Sakramentu.
Matki Boskiej Zielnej, święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (15 VIII).
Już w V wieku obchodzono Zaśnięcie Najświętszej Maryi Panny w Palestynie i w Syrii.
Święto to jest najstarszym świętem maryjnym. Nie ma zgodności, co do miejsca, w którym
nastąpiło Wniebowzięcie. Jedni
uważają, że było to w Jerozolimie, inni, że w Efezie.
Różne też były i są nazwy tej uroczystości: Przejście, Zaśnięcie, Odpocznienie.
W połowie VII stulecia Zaśnięcie obchodzono także w Rzymie, a w VIII wieku święto
to zostało upowszechnione. Z tą maryjną uroczystością związana jest starożytna tradycja
liturgiczna, oddająca hołd Maryi wraz z poświęceniem na Jej cześć leczniczych ziół.
Od IX wieku w uroczystość Wniebowzięcia poświęca się zioła, kwiaty, kłosy zbóż i owoce.
Dogmat o Wniebowzięciu, ogłoszony został przez papieża Piusa XII w dniu 1 listopada
1950 roku bullą Munificentissimus Deus, która stwierdza:
Prawdą objawioną jest, że: Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica Maryja
po zakończeniu biegu życia ziemskiego została z ciałem i duszą wzięta do niebieskiej
chwały.
Matki Boskiej Siewnej, święto narodzenia Matki Boskiej, - siewnej dlatego,
że w tym dniu poświęcano zboże do siewu (8 września).
Wszystkich Świętych, święto ku czci wszystkich, którzy przebywają w
niebie. Uroczystość Wszystkich Świętych została zapoczątkowana w IV wieku. W
kościołach wschodnich obchodzona jest odtąd w niedzielę po Zesłaniu Ducha
Świętego tj. pierwszą niedzielę po Piędziesiątnicy. Na Zachodzie papież Bonifacy
IV święto to ustanowił 13 V 609 roku, kiedy starożytną świątynię ku czci
wszystkich bóstw (panteon) poświęcił Matce Bożej i świętym męczennikom. W 835
roku papież Jan XI ustanowił osobne święto Wszystkich Świętych wyznaczając dzień
1 XI, który połączony jest z Dniem Zadusznym 2 XI, towarzyszy im odwiedzanie
cmentarzy i wspomnienie zmarłych.
Różaniec, modlitwa polegająca na odmawianiu Ojcze nasz i Zdrowaś Maryja
i rozważaniu tajemnic.
Jedna tajemnica oraz Ojcze nasz, dziesięć Zdrowaś i Chwała Ojcu tworzą dziesiątek różańca;
pięć tajemnic składa się na cząstkę różańca a trzy cząstki: radosna, bolesna i chwalebna
stanowi cały różaniec. Modlitwa w 15-osobowych kółkach polega na tym, że każdy z członków
codziennie odmawia swoją tajemnicę tak, że w kółku odmawiany jest codziennie cały różaniec.
Na comiesięcznych spotkaniach następuje wymiana i każdy otrzymuje do odmawiania następną
tajemnicę.
Modlitwa różańcowa datuje
się, zgodnie ze starożytnymi rycinami w miejscach zebrań chrześcijan, na co
najmniej początek drugiego
wieku.
Od XV wieku wydarzenie to łączone jest z podaniem o przekazaniu Różańca świętemu Dominikowi przez Matkę Bożą.
Pierwsze bractwa różańcowe
powstały w drugiej połowie XV wieku.
Do Polski
modlitwę
różańcową sprowadził i szeroko propagował ją wśród wiernych dominikanin
Święty
Jacek
Nieszpory. łac. vespertae, w kościele katolickim wieczorna modlitwa
brewiarzowa, w prawosławiu nabożeństwo rozpoczynające dzień liturgiczny.
W liturgii katolickiej jest to śpiewane nabożeństwo wieczorne odprawiane
zazwyczaj w niedzielę i dni świąteczne.
Uwagi oraz dodatkowe informacje i materiały najlepiej przesyłać bezpśrednio na adres: kazik.sabak@gmail.com Mapa witryny zawierająca łącza
do stron tekstowych |