JACEK MALCZEWSKI (Radom 1854 -
Kraków 1929). Uczył się 1873-76 i 1877-79 w krakowskiej SSP u J. Matejki i W.
Łuszczkiewicza, 1876-77 w Paryżu. W 1884 uczestniczył jako rysownik w ekspedycji
naukowej do Azji Mniejszej, po czym zwiedził Grecję, Włochy, spędził kilka
miesięcy w Monachium i w 1886 osiadł w Krakowie. Malował początkowo portrety i
sceny z życia ludu, później nawiązując do wspomnień z dzieciństwa i niektórych
motywów z twórczości A.
Grottgera wykonał szereg obrazów ilustrujących martyrologię uczestników
powstania styczniowego. Wkrótce w jego twórczości nastąpił zwrot ku
symbolizmowi, w obrazach owianych smutkiem i tajemniczością pojawiły się
postacie symboliczne i twory fantastyczne - fauny, centaury, chimery, aniołowie.
Obrazy nieraz łączył w cykle lub tryptyki. Utrzymane są w tym okresie w jasnych,
żywych, nieraz dysonansowo zestawionych kolorach, nasycone powietrzem. Od
realistycznych wczesnych portretów przeszedł do wizerunków symbolicznych (liczne
autoportrety) w niezwykłych kostiumach, często z postaciami alegorycznymi i na
tle syntetycznie ujętego polskiego pejzażu. W 1897-1900 i 1910-21 był profesorem
krakowskiej ASP.
WŁADYSŁAW ALEKSANDER MALECKI (Masłów k. Kielc 1836 - Szydłowiec k. Radomia 1900). W 1852-56 uczył się
malarstwa w warszawskiej SSP pod kierunkiem Ch. Breslauera, po czym pracował w
dekoratorni teatrów rządowych. Od 1866 studiował malarstwo w Akademii
monachijskiej. W 1880 wrócił do kraju. Malował pejzaże z Bawarii, Tyrolu i Alp i
krajobrazy rodzime, umiejętnie łącząc urodę skromnych nieraz motywów z rzeczowym
traktowaniem szczegółów. Jego sceny z powstania styczniowego przypominają obrazy M. Gierymskiego.
Malował też widoki wnętrz, pozostawił interesujące rysunki o subtelnej, miękkiej
kresce.
STANISŁAW MASŁOWSKI Malował sceny rodzajowe i krajobrazy (głównie
akwarele), do których tematy czerpał z podróży (Ukraina, Monachium, Włochy,
Paryż i Tunis). We wczesnym okresie ulegał wpływowi Józefa Brandta i Józefa
Chełmońskiego (Na
pastwisku 1889, Taniec kozaków zaporoskich 1883). Własny styl
stworzył w akwarelach malowanych w plenerze, w których zaznaczyły się wpływy
impresjonizmu i secesji (Maki
1909, Łubin 1924).
Cechą malarstwa Stanisława Masłowskiego było silne odczucie charakteru ziemi
polskiej, zwłaszcza Mazowsza.
WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI W latach 1880-1884 studiował pod kierunkiem
Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej a w latach 1885-86 w Akademii
petersburskiej. Od 1884 współpracował z warszawskimi czasopismami "Tygodnik
Ilustrowany" i "Kłosy". W 1889 wyjechał do Paryża, gdzie zapoznał się z
impresjonizmem. Tam powstały jego pierwsze obrazy impresjonistyczne. W 1890
wrócił na stałe do Warszawy. Malował pejzaże (Nowy
Świat,
Mokra Wieś 1892) i kompozycje figuralne (Dzieci
w ogrodzie 1892), odznaczające się czystą, świetlistą gamą barwną,
często o śmiałych zestawieniach kolorystycznych, a także portrety. Na przełomie
1892 i 1893 pod wpływem przeżyć osobistych zwrócił się ku symbolizmowi, malując
obrazy w ciemnym kolorycie, utrzymane w nastroju niesamowitości i fantastyki (Taniec
szkieletów,
Szał
uniesień 1893). Pod koniec 1894 nieuleczalnie chory Podkowiński
namalował swój ostatni obraz
Marsz żałobny Chopina.
WITOLD PRUSZKOWSKI (Berszard
k. Odessy 1846 - Budapeszt 1896). Uczył się malarstwa i rysunku poczĄtkowo w
Paryżu u T. Goreckiego, zięcia Mickiewicza, w 1869-72 studiował w Akademii
monachijskiej, 1872-75 u Jana
Matejki w krakowskiej SSP. Malował wiejskie sceny rodzajowe, obrazy o
tematyce z baśni, legend i wierzeń ludowych, łączące realistyczny sposób
przedstawiania z romantyczną fantastyką i nastrojowością, a także poetyckie
wizje inspirowane dziełami Słowackiego, Krasińskiego i Chopina oraz subtelne,
melancholijne pejzaże. Tworzył wnikliwe i niekonwencjonalne portrety. Oprócz
techniki olejnej posługiwał się pastelami.
HENRYK RODAKOWSKI Jeden z najwybitniejszych polskich portrecistów XIX
wieku. Uczył się w Wiedniu. W 1846-67 przebywał w Paryżu, gdzie studiował u L.
Cognieta. Pierwszymi pracami Henryka Rodakowskiego były biedameierowskie
akwarelowe portreciki. We Francji namalował kilka szkicowych kompozycji o
tematyce historycznej i współczesnej, utrzymanych w duchu
romantyczno-patriotycznym.
Stworzył serię portretów: wystawiane na Salonach w Paryżu przyniosły
Henrykowi Rodakowskiemu europejską sławę. Portrety te o spokojnej kompozycji,
wyróżniają się wnikliwą charakterystyką psychologiczną oraz harmonią środków
wyrazu. W twórczości swej Rodakowski łączył elementy romantyzmu i
klasycyzującego realizmu. Zgodnie z duchem czasu namalował parę wielkich
kompozycji historycznych:
Posłowie u Sobieskiego (1861),
Wojna kokosza (1872). Interesował się tematyką ludową (cykl 11 akwarel
Album pałahickie 1867-68). U schyłku życia przebywał w Zakopanem i
Krakowie, gdzie rozwinął ożywioną działalność w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk
Pięknych, w Muzeum Narodowym i w Szkole Sztuk Pięknych.
HENRYK SIEMIRADZKI (Biłhorod k. Charkowa 1843 -
Strzałków k. Częstochowy 1902). Studiował malarstwo 1864-70 w Akademii
petersburskiej, 1870-71 w Monachium u K. von Piloty'ego. W 1871 wyjechał do
Rzymu, w Polsce spędzał letnie wakacje w swoim majątku Strzałkowie. Malował
obrazy o tematyce antycznej, przeważnie sielankowo traktowane sceny rozgrywające
się na tle idealnych krajobrazów prześwietlonych słońcem. Tworzył też kompozycje
z życia pierwszych chrześcijan (słynne Pochodnie Nerona, 1876,
ofiarował w 1879 nowo tworzonemu Muzeum Narodowemu w Krakowie), obrazy o
tematyce biblijnej, historycznej, krajobrazy i portrety. Wykonał kurtyny do
Teatru im J. Słowackiego w Krakowie i do teatru lwowskiego.
JAN STANISŁAWSKI Jeden z głównych przedstawicieli polskiego modernizmu.
Współdziałał z towarzystwem Sztuka (1897).
W 1897 objął katedrę pejzażu w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie
wprowadził metodę studiów plenerowych. Wybitny pedegog. Z "klasy pejzażowej"
Jana Stanisławskiego wyszło wielu znanych pejzażystów. Jan Stanisławski
malował małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej,
JÓZEF SZERMENTOWSKI
(Bodzentyn 1833 - Paryż 1876). Poczštków nauki rysunku i malarstwa udzielał mu w
Kielcach F.
Kostrzewski, 1853-57 uczył się w warszawskiej SSP pod kierunkiem Ch.
Breslauera, w 1858 uczęszczał do pracowni W. Gersona. W 1860 udał się
do Paryża, skąd parokrotnie przyjeżdżał do kraju. We wczesnym okresie
malował pejzaże z widokami architektury i zabytkowych miast, później dominował
krajobraz wiejski z zaznaczającym się wpływem francuskich malarzy szkoły
barbizońskiej. Często i chętnie malował pejzaże rodzime, w scenach rodzajowych
zwracał uwagę na problemy społeczne.
WŁODZIMIERZ TETMAJER (Harklowa k.
Nowego Targu 1861 - Kraków 1923). Studiował w Krakowie w SSP m.in. u W.
Łuszczkiewicza i L.
Loefflera w 1875-86, krótko w Wiedniu, a następnie w 1886-89 w Monachium u
A. Wagnera i w Academie Colarossi w Paryżu oraz w 1889-95 u J. Matejki. W 1890 osiadł w
podkrakowskiej wsi Bronowice. Od 1897 był członkiem Tow. Sztuka a potem grupy
Zero, a także założycielem Tow. Polska Sztuka Stosowana. Malował głównie sceny
rodzajowe o tematyce wiejskiej i pejzaże. Uprawiał malarstwo �cienne,
scenografię. Brał udział w życiu politycznym.
ALFRED WIERUSZ-KOWALSKI (Suwałki
1849 - Monachium 1915). Malarstwa uczył się 1868-71 w warszawskiej Klasie
Rysunkowej u W. Gersona,
następnie w akademiach drezdeńskiej i monachijskiej, na koniec w pracowni
J. Brandta w Monachium.
Malował przede wszystkim sceny rodzajowe z życia wsi polskiej, dworków
szlacheckich, małych miasteczek, trafnie chwytając atmosferę ówczesnego życia
prowincji. Często podejmował tematykę myśliwską, dużą popularność przyniosły mu
liczne obrazy przedstawiające napady wilków na podróżnych w zimowej scenerii. Po
podróży w 1903 do północnej Afryki malował sceny orientalne.
Uwagi oraz dodatkowe informacje i materiały najlepiej przesyłać bezpśrednio na adres: kazik.sabak@gmail.com Mapa witryny zawierająca łącza
do stron tekstowych |