

Młocka to następna czynność po zbiorze zbóż.
Omłoty zbóż (młócenie, młocka) pierwotnie odbywało się przy pomocy bydła
pędzonego po zżętym zbożu, a czyszczenie przez odwiewanie plew na wietrze.
Następnym etapem były cepy, którymi jednak młócenie trwało cały rok.
Młócenie cepami we dwie osoby polegało na naprzemiennym bezkolizyjnym uderzaniu
bijakami w rozścielone na klepisku zboże i wymagało pewnej wprawy. Cepy przetrwały do połowy XX w.
Dalszym udoskonaleniem było wynalezienie młocarni.
Omłotu łatwo osypujących się zbóż jak rzepak czy proso dokonywano bezpośrednio
po zbiorze, natomiast pozostałe zboża składowano w stodołach lub stertach.

.









Przerób ziarna zbóż na mąkę,
kaszę, płatki początkowo
dokonywany był na kamieniu w kształcie łupanej płyty, na której ziarno
rozcierano ręcznie mniejszym dopasowanym kamieniem. Skuteczniejszym sposobem
było
rozdrabnianie ziarna na mąkę w żarnach a na kaszę w stępach, które najpierw poruszane były
ręcznie a później przez zwierzęta, koła wodne, a następnie przez turbiny wodne. Żarna pojawiły się w neolicie w Azji i
Egipcie. Młyny pojawiły się w staroż. Rzymie ok. 120 lat pne. W Polsce żarna znane były od pocz. I tysiąclecia p.n.e.
W XI w. pojawiły się
żarna obrotowe wraz ze stępami nożnymi. Urządzenia te dominowały w polskim przetwórstwie
zbóż do połowy XIX w. W XII w. na Śląsku zbudowano pierwsze młyny wodne a w końcu
XIII w. na Pomorzu zbudowano pierwsze wiatraki upowszechnione w innych dzielnicach
od XVI w. W końcu XIX w. zaczęły znikać żarna i stępy, a potem wiatraki głównie w zaborze
pruskim. Wiatraki w b. zaborze rosyjskim przetrwały do połowy XX w. Do czasu
zelektryfikowania wsi i wprowadzenia do powszechnego użytku silników
elektrycznych oraz śrutowników młyny wodne i wiatraki stanowiły
podstawowe narzędzie przemiału zbóż.




Młyn zbożowy.
W dawnej Polsce podstawowym narzędziem przemiału były młyny wodne
. Wg mapy wydanej w 1838
r najbliższe młyny były w Stoczku Łuk. (Wólka Poznańska), Seroczynie, Borkach,
Latowiczu, Górkach, a na Wildze w Miastkowie Kość. i Starym, Oziemkówce,
Czarnowie, Łętowie i Głoskowie. W tym samym czasie najbliższe wiatraki istniały
w Żelechowie, Garwolinie, Siennicy i Skórcu. W Stoczku Łukowskim (Wólka
Poznańska) młyn
zbudowany w drugiej poł. XIX w. przedstawia zdjęcie obok. W Wólce
jeszcze w okresie powojennym mielono zboże na mąki, kasze jaglaną i jęczmienną i na ospę. W Lalinach
w okresie międzywojennym z młyna korzystano głównie przy przemiale pszenicy na mąkę i przemiale prosa
na kaszę jaglaną.
Żyto mielono w okolicznych wiatrakach.
Młyn zbożowy w Polsce pojawił się w XII wieku a na początku XIV wieku
było ich około 1 tys. Napędem młyna było koło wodne początkowo podsiębierne a
następnie nadsiębierne trzykrotnie sprawniejsze od poprzedniego, ale wymagające
budowy specjalnych ujęć wodnych. Napęd z kół wodnych przenoszony był przy pomocy
wału i przekładni na kamienie młyńskie służące do rozdrabniania ziarna. Kamienie
młyńskie miały kształt płaskich walców średnicy 0,8-1,5 m i wysokie 15-20 cm.
Kamień dolny zw. leżakiem był nieruchomy, natomiast górny zw. biegunem był
mocowany na pionowym obracającym się wale (wrzecionie) z otworem w środku, przez
który wsypywało się ziarno pomiędzy płaszczyzny trące kamieni z wykutymi w nich
wgłębieniami. Kamienie młyńskie osłaniała obudowa zw. łubiem.
Od XIX wieku następował zasadniczy postęp w związku z wprowadzeniem maszyny
parowej a następnie silników spalinowych i mlewników z walcami stalowymi. Młyn
taki składa się z czyszczalni, mlewnika oraz urządzeń do oddzielania od mąki
lub kaszy
części otrębiastych przez odsiewanie (odsiewacz, pytel) i odwiewanie (wialnie kaszkowe i miałowe).
Mlewnik walcowy to podstawowa część młyna, maszyna do rozdrabniania
ziarna na mąkę, kaszę, śrutę, która składa się z zespołu regulującego grubość
strumienia ziarna kierowanego na wałki zasilające, pary walców mielących,
zespołu napędowego i korpusu. Powierzchnie stalowych walców mielących są zwykle
rowkowane, a walce obracają się z różną prędkością w przeciwnych kierunkach.
Odległość między walcami jest regulowana w zależności od zamierzonej grubości
przemiału. Rozdrobnione mlewo (ziarno, śruta, kasza) spada do koszy wylotowych.
Pod walcami są umieszczone szczotki (przy walcach rowkowych) lub zgarniacze
(przy walcach gładkich), które zeskrobują mlewo z powierzchni walców.
Wiatrak kozłowy
Najstarszym typem wiatraka występującym na ziemiach polskich jest wiatrak kozłowy, czyli
"koźlak". Występowały one już w pierwszej ćwierci XIV wieku na Kujawach i w Wielkopolsce,
natomiast rozpowszechnienie ich stosowania przypada na wiek XV. Koźlaki dotrwały bez zmian
konstrukcyjnych do XX wieku i stanowiły najliczniejszą grupę wiatraków.
Cechą
charakterystyczną koźlaka jest to, że cały budynek wiatraka wraz ze skrzydłami jest obracalny wokół
pionowego, drewnianego słupa tzw. sztembra. Sztember podparty jest najczęściej czterema
zastrzałami, a jego dolne zakończenie tkwi w dwóch krzyżujących się podwalinach. Tak
skonstruowane podparcie budynku wiatraka nosi nazwę kozła. Ściany wiatraka posiadają
konstrukcję szkieletową drewnianą i są ścianami wiszącymi zawieszonymi na koźle za
pośrednictwem odpowiednich belek o bardzo dużych przekrojach poprzecznych ("mącznica"
i "pojazdy"). Z tylnej (przeciwnej skrzydłom) ściany wiatraka wystawał
specjalny dyszel współpracujący z kołowrotem, za pomocą którego następowało nastawianie
budynku skrzydłami do kierunku wiatru.
Upierzenie skrzydeł wykonane było z drewnianych cienkich deszczułek połączonych
w prostokątne płaty, które były mocowane na skrzydłach , przy małym wietrze
skrzydła były całkowicie upierzone i ujmowano ich wraz ze wzrostem siły wiatru. Wiatrak koźlak posiadał trzy kondygnacje:
kondygnacja dolna była wyłączona z użytkowania,
jako że była zajęta przez konstrukcję kozła, zaś na kondygnacji środkowej i górnej odbywała
się produkcja mąki. Z obrazu z lewej z 1607 roku wynika, że początkowo
konstrukcja kozła nie była osłonięta tak jak w późniejszym okresie obrazek z
prawej. Mechanizm mielący zboże, a więc złożenie kamieni młyńskich, znajdował się
na III kondygnacji. Napęd urządzeń młyńskich odbywał się za pomocą drewnianego wału
skrzydłowego i osadzonego na nim koła palecznego, którego średnica dochodziła do 4 m.
Koło paleczne było zazębione z mniejszym kołem zębatym, tzw. cewią, której średnica była
o wiele mniejsza i wynosiła zwykle 40 cm. Wynika z tego, że jednemu obrotowi skrzydeł
odpowiadało 10 obrotów kamienia młyńskiego. Wszystkie mechanizmy i przekładnie wykonane
były z elementów drewnianych łączonych ze sobą bez użycia stali.
Oprócz złożeń kamieni młyńskich stosowano w koźlakach do przemiału zboża także mlewniki
walcowe (ale to dopiero w XX wieku). Maszynami czyszczącymi zboże przed przemiałem były
wialnie zbożowe, łuszczarki bębnowe, względnie żubrowniki kamienne, natomiast do odsiewania
mlewa stosowano ręczne sita (najwcześniej), pytle rękawowe (trochę później) , a w końcu
odsiewacze graniaste opięte gazami jedwabnymi. Nie stosowano w wiatraku
odsiewacza płaskiego, gdyż obciążenia dynamiczne od takiego urządzenia są bardzo duże. Do transportu pionowego używano w koźlakach
wind wiatrakowych (do transportu worków ze zbożem lub mąką) i podnośników kubełkowych
(do transportu zboża lub mlewa luzem).

|
Uwagi oraz dodatkowe informacje i materiały najlepiej przesyłać bezpśrednio na adres: kazik.sabak@gmail.com Mapa witryny zawierająca łącza
do stron tekstowych |