TEODOR AXENTOWICZ
(Brasov w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938). Studiował w Akademii w
Monachium (1878-82) i w Paryżu (1882-95). Ok. 1890 był w Londynie, gdzie
studiował osiemnastowieczne angielskie malarstwo portretowe i robił kopie z
obrazów dawnych mistrzów. Od 1895 mieszkał w Krakowie. Był dyrektorem ASP,
współzałożycielem Towarzystwa Sztuka. Cieszył się wielkim uznaniem jako
wytworny i modny portrecista, szczególnie kobiet. Cenniejsze są jednak jego
sceny rodzajowe z życia chłopów wschodniej Małopolski.
JÓZEF BRANDT (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915). Porzucił studia
inżynierskie w Paryżu i zajął się malarstwem; korzystał z porad J. Kossaka i
H. Rodakowskiego, uczęszczał do pracowni L. Cognieta. W 1860 powrócił do
kraju i odbył z Kossakiem podróż po Ukrainie i Podolu. Od 1862 studiował w
Monachium, głównie w pracowni F. Adama i u K. von Piloty'ego w Akademii
monachijskiej. Mieszkał stale w Monachium, letnie miesiące spędzał w Orońsku
k. Radomia. Od ok. 1875 prowadził we własnej pracowni rodzaj nieurzędowej
szkoły dla młodych malarzy, głównie Polaków. Malował przede wszystkim sceny
batalistyczne, historyczne i historyczno-rodzajowe, których akcja toczy się
na ogół na wschodnich kresach Rzeczypospolitej w XVII w. lub odnosi się do
wojen czasów "potopu" szwedzkiego. Malował również sceny rodzajowe ze
współczesnego życia wsi i miasteczek oraz myśliwskie. Charakterystyczną
właściwością wielu płócien Brandta jest akcentowanie ruchu, wydobycie
walorów widowiskowych, barwność malarskiej wizji połączona z dbałością o
wierność szczegółów.
JÓZEF CHEŁMOŃSKI (Boczki k. Łowicza 1849 - Kukłówka k. Grodziska
Mazowieckiego 1914). Uczył się 1867-71 w warszawskiej Klasie Rysunkowej i w
prywatnej pracowni W. Gersona, 1872-74 studiował w Akademii monachijskiej. W
1875 udał się do Paryża, gdzie zyskał dużą popularność dzięki oryginalnej
tematyce swoich obrazów. Współpracował jako ilustrator z paryskim "Le
Monde Illustre". Zwiedzał Włochy, odbywał wycieczki na Podole i
Ukrainę. Malował sceny rodzajowe, ukazując z dużym autentyzmem życie wsi
polskiej i ukraińskiej, oraz sceny myśliwskie. W realistycznych,
nastrojowych pejzażach z wielką wrażliwością odtwarzał koloryt przyrody.
Rzadziej malował portrety. Był doskonałym malarzem konia, sławę przyniosły
mu rozpędzone "Czwórki"
i "Trójki".
JULIAN FAŁAT (Tuligłowy k. Przemyśla 1853 - Bystra na Śląsku 1929).
Uczył się 1869-71 u W. Łuszczkiewicza w krakowskiej SSP, 1878-80 w Akademii
monachijskiej. Wiele podróżował po Europie, w 1885 odbył podróż dookoła
świata. Zaproszony w następnym roku przez cesarza Wilhelma II (którego
poznał na polowaniu na niedźwiedzie u Radziwiłłów w Nieświeżu) do Berlina,
spędził tam 10 lat, malując sceny myśliwskie dla cesarza i dworu. Z W.
Kossakiem i kilkoma innymi polskimi malarzami pracował nad panoramą
Przejście przez Berezynę. Mianowany w 1895 dyrektorem SSP w Krakowie,
zreformował system nauczania. W 1910 osiadł w Bystrej. W początkowym okresie
dużo rysował i malował akwarelą motywy pejzażowe, rodzajowe i typy ludowe z
najbliższego otoczenia. Od czasu pobytu w Nieświeżu często powracał do
tematyki myśliwskiej w zimowej scenerii, do motywu dzikiej zwierzyny,
malował pejzaże z Litwy, Polesia, podgórza Beskidu Śląskiego, widoki starego
Krakowa. Sceny z polowań i zimowe pejzaże z potokiem w śniegu przyniosły mu
największą popularność. Malował też portrety, liczne autoportrety, typy
ludowe. Posługiwał się techniką olejną, gwaszem, pastelem, najchętniej
jednak akwarelą. Wirtuozeria, wrażliwość na kolor, umiejętność oddania
najsubtelniejszych zjawisk barwy i światła pozwalają zaliczyć go do
najwybitniejszych polskich akwarelistów.
ALEKSANDER GIERYMSKI (Warszawa 1850 - Rzym 1901). Uczył się najpierw
w Klasie Rysunkowej w Warszawie, kontynuował naukę 1868-72 w Akademii
monachijskiej. Zmieniał często miejsce pobytu (m.in. Warszawa, Monachium,
Rzym, Paryż). Zafascynowany włoskim malarstwem renesansowym, zwłaszcza
weneckim, podjął własne poszukiwania w zakresie koloru. W scenach
rodzajowych, pejzażach, widokach miejskich, w licznych nokturnach z
Monachium i Paryża kładł nacisk na studia koloru i światła, zbliżając się do
osiągnięć impresjonistów i postimpresjonistów. W wielu kompozycjach
malarskich i w licznych rysunkach dawał wyraz nurtującym go zainteresowaniom
problematyką społeczną.
MAKSYMILIAN GIERYMSKI (Warszawa 1846 - Reichenhall w Bawarii 1874).
Brał udział w powstaniu styczniowym, po czym studiował krótko w Szkole
Głównej i w SSP w Warszawie. Od 1867 przebywał w Monachium, gdzie studiował
malarstwo w Akademii. Malował pejzaże, sceny rodzajowe, epizody z powstania
styczniowego, sceny polowań z udziałem wytwornych jeźdźców w rokokowych
strojach, cieszące się wielkim powodzeniem na zagranicznych rynkach sztuki.
W jego obrazach uderza swoboda i naturalność kompozycji, subtelne, malarskie
odczucie krajobrazu, mistrzowskie rozwiązania problemu światła, talent
kolorystyczny. Był jedną z czołowych osobistości polskiej kolonii malarskiej
w Monachium.
APOLONIUSZ KĘDZIERSKI
Urodził się w rodzinie
prowincjonalnego nauczyciela. Po upadku powstania styczniowego Kędzierscy
osiedlają sie w Radomiu, gdzie młody Apoloniusz rozpoczął naukę w miejscowym
gimnazjum. Dzięki uzdolnieniom rysunkowym znalazł się w Orońsku, gdzie Józef
Brandt prowadził prywatną szkołę malarską. W 1885 roku Brandt kieruje A.
Kędzierskiego na nauki w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona.
W 1886 roku, również przy pomocy Brandta, A. Kędzierski wyjechał na studia
do Monachium. W roku 1894 osiedlił się w Warszawie. Zmarł w oblężonej
Warszawie 21 września 1939 roku. Początkowo malował w
stylu Józefa Brandta, któremu tak wiele zawdzięczał. W późniejszym okresie
życia przerzucił się na malarstwo akwarelowe. Malował pejzaże, sceny
rodzajowe, starych rybaków znad Narwi, główki pięknych łowiczanek, kwiaty i
zwierzęta.
ROMAN KOCHANOWSKI (ur. 28 lutego 1857 w Krakowie - zm. 3 sierpnia
1945 we Freising, Bawaria) Początków malarstwa uczył się u Maksymiliana
Cercha. Studia malarskie rozpoczął w 1874 roku w Szkole Sztuk Pięknych w
Krakowie (1873/75) pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Henryka
Grabińskiego (rysunek i malarstwo pejzażowe). W 1875 roku przeniósł się do
Wiednia do Akademii Sztuk Pięknych gdzie studiował początkowo u Christiana
Grieppenkerla a w latach 1976-78 u Eduarda Lichtenfelsa jako stypendysta na
wydziale pejzażu. W okresie wiedeńskim, trwającym do 1881 roku zaczął
odnosić pierwsze sukcesy malarskie: złoty medal w akademii wiedeńskiej,
wystawy w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, warszawskim
Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i lwowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk
Pięknych. W 1881 roku przeniósł się do Monachium, gdzie mieszkał i pracował
aż do śmierci.
FRANCISZEK KOSTRZEWSKI Pejzażysta-realista, popularny
artysta Warszawy XIX w. Uczeń Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie - Aleksandra
Kokulara, Christiana Breslauera, Jana Feliksa Piwarskiego, Rafała
Hadziewicza i Marcina Zaleskiego. Odbywał z kolegami, między innymi z
Wojciechem Gersonem i Ignacym Gierdziejewskim wędrówki po kraju,
dostarczające tematów do studiów pejzażu i ludzi. Malował
pejzaże i sceny rodzajowe (6 obrazów do dekoracji parostatków wiślanych w
1852 roku). Od ok. 1860 poświęcił się głównie ilustratorstwu (szkice
okolicznościowe i karykatury). Współpracował z czasopismami warszawskimi,
jak Tygodnik Ilustrowany i Kłosy. W jego twórczości ścisłość
obserwacji łączy się zawsze z zacięciem humorystycznym.
ALEKSANDER KOTSIS (Ludwinów 1836 - Podgórze 1877, obie miejscowości dziś
w obrębie Krakowa). Studiował w SSP w Krakowie u W.K. Stattlera, W.
Łuszczkiewicza i A. Płonczyńskiego, a dzięki stypendium kontynuował naukę w
Akademii w Wiedniu (1860-62). Do Wiednia jeździł jeszcze w 1870, a w 1871-75
przebywał głównie w Monachium. Malował przede wszystkim obrazy rodzajowe z
życia wsi, często sentymentalne w wyrazie, i portrety, Był wielkim
miłośnikiem gór, co znalazło odzwierciedlenie nie tylko w scenach z życia
górali, lecz także we wrażliwie zobaczonych i pięknych w kolorze
krajobrazach. Twórczość artysty, a szczególnie jego szkice olejne, bardzo
wysoko cenili koloryści.
Uwagi oraz dodatkowe informacje i materiały najlepiej przesyłać bezpśrednio na adres: kazik.sabak@gmail.com Mapa witryny zawierająca łącza
do stron tekstowych |