Zarys historii wierzeń (1).
Wierzenia i obrzędy starosłowiańskie (2).
Obrzędy roku kościelnego (3).
Doroczne zwyczaje i obrzędy wsi okresu
chrześcijaństwa (4). Obrzędy
weselne (5) Obrzędy pogrzebowe (6)
Odkrycia i badania pokazują, że idee religijne towarzyszyły człowiekowi od
zarania jego dziejów, na wszystkich kontynentach i we wszystkich kulturach.
Powszechna też była wiara w moce nadnaturalne i życie po śmierci. Ludzie
wierzyli, że moc nadnaturalna jest wszechobecna i przekazywana jest przez duchy
przyrody i duchy przodków, może występować w różnym natężeniu ( miejsca święte,
miejsca kultu),
można na nią wpływać (czary, modły, ofiary, obrzędy) i jest dziedziczona
po przodkach (kasty, szamani, naczelnicy plemion a później władcy). Oczywiście
badacze opracowali wiele różnych teorii powstawania i
rozwoju religii, zależnie od przyjętych założeń, kręgu kulturowego czy
wyznawanej religii.
Praprzyczyną powstawania różnych religii były wysiłki człowieka do objaśnienia
zastanego świata, w którym walczył on o swój byt i przetrwanie. Najstarszym
kultem był kult płodności, a boginią żeńskie bóstwo występujące w różnych
panteonach, w roli rodzicielki bogów i ludzi, dawczynią życia, opiekunką ziemi i
jej płodów, a także prządką nici przeznaczenia. Z czasem zaczęła tracić swój
charakter Matki-Ziemi małżonki Ojca-Nieba i zaczęła być wiązana z płodnością
gleb i roślinnością uprawną. Wiąże się to prawdopodobnie z przejściem od
matriarchatu do patriarchatu. Powszechnie występującym bóstwem jest słońce. W
panteonach politeistycznych bóg słońca należy do najważniejszych, który pełni
rolę prawodawcy i sędziego. Ponadto powstało wielu bogów odpowiedzialnych za
poszczególne moce przyrody.
Ogół wierzeń religijnych, tradycji historycznej i
obyczajowości, przekazywano z pokolenia na pokolenie w formie ustnej, a później
zwykle spisywano i tak powstawały poszczególne mitologie uznawane często za
księgi święte jak indyjskie Wedy lub najbardziej nam znane mitologie egipskie,
greckie czy rzymskie.
Mitologia egipska. Wg mitologii egipskiej wszystko poczęło się z
wodnej prasubstancji. W momencie stworzenia prawody się rozsunęły i nadal
otaczają świat. Cały stworzony świat był kulą złożoną z dwóch symetrycznych
części rozdzielonych powierzchnią ziemi. Górna widoczna i wypełniona słonecznym
blaskiem była podporządkowana Re, dolna podziemna, będąca krainą zmarłych,
była królestwem Ozyrysa będącym panem świata zmarłych, którego sąd decydował o
przyszłym życiu człowieka. Energia twórcza obecna w prawodach przeniknięta była
pierwiastkiem boskim, który przechodził na wszystko stworzenie. Bóg był
niewidzialny a wszystkie formy kultowe w postaci posągów, obrazów,
świętych zwierząt i wyobrażeń były tylko jego widzialnymi "obrazami". Panteon
egipski był bogaty. Bogiem królestwa był Horus utożsamiany początkowo z faraonem,
później faraona uważano za wcielenie Horusa, a następnie za "syna Re". Faraon
był jedynym pośrednikiem między ludźmi i Bogiem. Przeciwnikiem Horusa był Seth,
bóg burzy i wichury pustynnej reprezentujący siły ciemne i groźne.
Człowiek, wg mitologii egipskiej, został stworzony przez Boga. Akt ten był
określany jako powstanie ludzkości z łez oka Stwórcy, przez ulepienia z gliny
lub określany jako " trzoda boża stworzona na obraz Boga". Człowiek składał się
z dwóch postaci; ozyriańskiej czyli uchwytnego zmysłowo ciała związanego z
królestwem Ozyrysa i cienia związanego z bogiem Re "duszy słonecznej" widocznej
tylko dzięki słońcu. Wszystkie czyny ludzkie były rejestrowane w jego sercu i na
sądzie porównywane z wzorcem boskim i albo człowiek był unicestwiany albo
dołączał do Boga.
Zobacz więcej:
Mitologia egipska,
Bogowie
starożytnego Egiptu,
Starożytny Egipt.
Mitologia grecka.
Wierzenia Greków kształtowały się wraz z powstawaniem wspólnot obywatelskich.
Wspólnota obywatelska była więc zarazem wspólnotą religijną, stąd nie
wykształciła się tu organizacja religijna w rodzaju Kościoła. Funkcje kapłańskie
pełnili królowie, urzędnicy wybierani na określony czas lub przedstawiciele
wspólnot opiekujący się poszczególnymi sanktuariami. Nie istniało też ścisłe
rozróżnienie między świętością i świeckością (sacrum i profanum). W politeizmie
greckim bogowie byli nieśmiertelni lecz nie wieczni, gdyż powstali wraz ze
światem i rodzili się w kolejnych pokoleniach począwszy od pierwszych rodziców
Gai i Uranosa, która wyłoniła się z Chaosu, nie byli stwórcami świata lecz jego
panami. Specyficznym dla wierzeń greckich był kult herosów, bohaterów często
potomków bogów i ludzi. Opowieści o świecie bogów i herosów zawarte
zostały w mitach greckich, które nie miały jednak charakteru
doktrynalnego. Głównym przekazem tradycji mitycznej były eposy Homera i Hezjoda,
które ukształtowały greckie wyobrażenia o świecie Bogów. Najwyższą władzę
nad światem sprawował Zeus, który był ojcem bogów i ludzi, stróżem prawa i
sprawiedliwości oraz moralnego porządku. Żoną Zeusa była Hera bogini kobiet i
małżeństwa. Ważnymi bóstwami były: Atena uosobienie mądrości i jako bogini wojny
chroniła państwo przed wrogami; Afrodyta bogini piękności i miłości. Dwunastkę
bogów olimpijskich uzupełniały: Demeter, Hestia, Apollo, Artemida, Posejdon,
Hefajstos, Ares i Hermes.
Zobacz więcej: Mitologia
grecka.
Mitologia rzymska.
Wierzenia związane były z istnieniem miasta Rzymu założonego przez Romulusa i
rzymskiej wspólnoty politycznej. Historia religii rzymskiej dzielona jest na
okres królewski od założenia Rzymu do 509 roku p.n.e.; okres republiki od 509 do
30 roku p.n.e. i okres cesarstwa od 30 roku p.n.e. do 392 roku, w którym
Teodozjusz I Wielki zakazał kultu tradycyjnym bogom. Od początku wierzenia
rzymskie były pod wpływem kultury etruskiej i greckiej. W pierwszym okresie
instytucje religijne ustanawiali królowie, w okresie republikańskim przeszło to
na patrycjuszy, powstał również urząd kapłański. W późniejszym okresie do
godności tej dopuszczono również plebejuszy. W okresie cesarstwa religia rzymska
uległa gruntownym zmianom w związku z wprowadzeniem kultu osoby panującej. Od
Konstantyna I Wielkiego (312 r.) dominującą religią stało się chrześcijaństwo. W
mitologii rzymskiej najważniejsza była triada bogów: Jowisz, Mars i Kwiryn.
Jowisz podobnie jak Zeus zamieszkiwał szczyty gór i panował nad zjawiskami
atmosferycznymi, a więc i nad żyznością pól i urodzajami, był panem losu. Mars
był bogiem wojny i strzegł państwo przed wrogami ale także przed niszczącymi
żywiołami. Kwiryn był bogiem ludu i sprawował nad nimi opiekę.
Zobacz więcej:
Mitologia rzymska.
Wraz z utrwalaniem się kultów powstawały miejsca kultu i kapłani, składanie ofiar o przebłaganie bogów i bogacenie się warstwy kapłańskiej i świątyń. Rozkwit kapłaństwa łączył się z rozkwitem wiedzy jako przywilejem ludzi świątyń. Wiedza ta rozprzestrzeniła się jednak również poza świątynie. Wraz z poznawaniem świata i zjawisk przyrody zawęża się zakres działalności bóstw. Istnieje potrzeba stworzenia boga bardziej uniwersalnego służącego min. umacnianiu państwa i jego władzy. W Egipcie XVIII dynastii podjęto próbę stworzenia wielkiej religii monoteistycznej, ale potem powrócono do politeizmu. Ideę tę zrealizowano w judaizmie, który połączył w sobie mitologię egipską i mezopotamską wykorzystując zawarte tam przykazania moralne i prawa, zwłaszcza w kodeksie Hammurabiego. Odkrycia archeologiczne wykazały, że prawdy uważane przez wieki za objawione Mojżeszowi i prorokom zostały zaczerpnięte z wcześniejszych źródeł mezopotamskich i egipskich.
Judaizm
wiąże się ściśle z historią narodu żydowskiego, opisanego w
Biblii hebrajskiej zw. w chrześcijaństwie Starym Testamentem. Wg niej początki
judaizmu sięgają patriarchy Abrahama, który pierwszy głosił wiarę w jedynego
niewidzialnego Boga, pragnącego by człowiek był prawy i sprawiedliwy. Na
początku II tysiąclecia p.n.e. miał on wraz z rodziną przywędrować z Mezopotamii
do kraju Kanaan nad morzem Śródziemnym. Jego potomkowie zw. Hebrajczykami albo
Izraelitami przebywali następnie w Egipcie, skąd wyprowadził ich Mojżesz
(przypuszczalnie w XIII wieku p.n.e.) do ziemi obiecanej przez Boga - Kanaan,
dokąd wędrowali przez pustynię przez 40 lat. Zawarcie w tym czasie przymierza z
Bogiem i wręczenie Mojżeszowi na górze Synaj tablic z 10 przykazaniami (Dekalog)
stanowił początek judaizmu.
Judaizm opiera się na dwóch podstawowych założeniach: na monoteizmie, czyli
wierze w jednego Boga, Stwórcę i Pana Wszechświata oraz na przekonaniu o
posłannictwie Żydów z racji zawartego przymierza z Bogiem. Przymierze z Bogiem
ma znaczenie dla całej ludzkości, bo gdy przyjdzie Mesjasz, nie tylko nadejdzie
wolność dla Izraela, ale zapanuje powszechny pokój.
Judaizm historycznie dzieli się na biblijny i rabiniczny (talmudyczny).
Judaizm biblijny rozwinął się ok. X w. p.n.e. od powstania
królestwa Dawida, którego syn Salomon wybudował świątynię w Jerozolimie, w
której umieszczono Arkę Przymierza i wokół której skupiał się kult i liczna
rzesza kapłanów. Świątynia, kapłani i prorocy przyczynili się do zwalczania
odradzającego się wielobóstwa i utrwalania judaizmu, który przetrwał zniszczenie
Świątyni
Jerozolimskiej przez Babilończyków i niewolę babilońską (587-539
p.n.e.). Po niewoli zbudowano Drugą Świątynię Jerozolimską, a judaizm jako
religia oparta na Prawie stał się podstawą życia kraju. W V-IV wieku p.n.e.
ustalono ostatecznie Pięcioksiąg Mojżesza oraz księgi historyczne i prorockie.
Poza tym istniała tradycja ustna, która została spisana około 200 roku n.e.
Całość stanowi Biblię hebrajską - Torę czyli Stary Testament.
Judaizm rabiniczny datuje się od zburzenia Drugiej Świątyni
Jerozolimskiej w 70 roku n.e. po upadku powstania żydowskiego
przeciw Rzymianom.
Wtedy ustalono funkcjonowanie judaizmu bez Świątyni w rozproszeniu (diasporze).
Miejscem kultu stały się synagogi, zamiast ofiar ustalono modlitwy itp. Nauki
rabinów w V-VII wieku spisano w Talmudzie przyjętym w zasadzie przez wszystkich
Żydów. Z wielu prądów w judaizmie do początków naszej ery przetrwał judaizm
rabiniczny ( chrześcijaństwo rozwinęło się w odrębną religię). W dalszej historii
judaizm podobnie jak inne religie przechodził różne przeobrażenia i powstały
różne jego odłamy ortodoksyjne i zreformowane.
Z judaizmu wywodzą się dwie inne wielkie monoteistyczne religie: chrześcijaństwo
i islam.
Zobacz więcej:
Judaizm.
Chrześcijaństwo to religia monoteistyczna powstała w I wieku, której
istotą jest wiara w Jezusa Chrystusa z Nazaretu uznanego za Pomazańca i Syna
Bożego, Mesjasza i Zbawiciela ludzkości. Wg chrześcijan jest oczekiwanym przez
lud izraelski Mesjaszem i w imieniu Boga zawarł z ludzkością nowe przymierze.
Nauczanie Jezusa akcentowało przede wszystkim miłość i miłosierdzie Boga wobec
wszystkich ludzi w odróżnieniu od surowego prawa starotestamentowego i
zinstytucjonalizowania wiary.
Pierwsza gmina chrześcijańska powstała ok. 30 roku w Jerozolimie. Początkowo
chrześcijaństwo rozwijało się wśród Żydów w Palestynie i diasporze. Propagatorem
chrześcijaństwa wśród innych religii był głównie św. Paweł. W pierwszych wiekach chrześcijaństwo
rozwijało się głównie w Azji Mniejszej i Afryce Północnej, a także mimo
prześladowań w innych prowincjach cesarstwa rzymskiego. Dalszy rozwój
nastąpił po
edykcie mediolańskim cesarza Konstantyna Wielkiego (313 r.), a za czasów
Teodozjusza I Wielkiego chrześcijaństwo stało się religią państwową (380 r.). We wczesnym
średniowieczu obszary pierwotnego chrześcijaństwa w Azji i Afryce zostały opanowane
przez Arabów i wprowadzono tam islam, natomiast chrześcijaństwo przeniosło
się na teren Europy Zach. a w VII - XI wieku nastąpiła chrystianizacja słowian.
Czasy nowożytne rozpoczęły się wielkimi odkryciami geograficznymi (XV-XVI w.), a
za nimi nastąpiła akcja misyjna w całej Ameryce przez kolonistów i
misjonarzy
portugalskich, hiszpańskich i francuskich, najczęściej siłą. Na wschodzie prawosławie od XVI w., w miarę nowych podbojów dokonywanych przez Rosję carską,
prowadziło akcję misyjną na
wschodzie i północy Rosji oraz na Alasce.
Rozwój liczebny i terytorialny chrześcijaństwa powodował zróżnicowanie stanowisk
i interpretacji doktryny wiary, co doprowadziło do powstania licznych odmiennych
poglądów uznanych za herezje.
Kolejne sobory starały się likwidować te
rozbieżności, niektóre wspólnoty chrześcijańskie w Afryce, Azji i na Bliskim
Wschodzie pozostały jednak przy tradycyjnych poglądach. Liczne rozbieżności pomiędzy
chrześcijaństwem zachodnim i bizantyjskim doprowadziło w 1054 roku do rozłamu i
wyodrębnienia prawosławia. W kościele zachodnim też dochodziło do schizmy
niewola awiniońska (1378-1415), koncyliaryzm i husytyzm.
Podejmowane w międzyczasie reformy były niedostateczne i w XVI wieku doszło do
reformacji i rozłamu w kościele zachodnim w wyniku którego powstał luteranizm i
kalwinizm ( Kościoły
ewangelickie). W tym czasie ukonstytuował się również
niezależny od Rzymu - Kościół anglikański. W wiekach następnych tworzyły się
kolejne wspólnoty kościelne jak: baptyści, kwakrzy, prezbiterianie, metodyści i
trwa to nadal.
Przełomową rolę w dziejach chrześcijaństwa odegrał Sobór Watykański II
(1962-65), który otworzył katolicyzm na świat a zwłaszcza na dialog z
pozostałymi wyznaniami chrześcijańskimi i innymi religiami oraz niewierzącymi.
Trudno jednak o porozumienie choćby z racji, że każda
ze stron
akceptuje dialog ale na
własnych warunkach. W rzeczywistości trwa rywalizacja kościołów o nowych
wyznawców.
Ostatnio następują jednak zmiany w interpretacji zastanego świata. Za przykład
może posłużyć pojęcie nieba. Dawniej niebo wiązano z miejscem i dlatego ptolomeuszowski model świata kościół uznał za
zgodny z Pismem Świętym, ponieważ
poza sferą gwiazd stałych
pozostawało wiele miejsca na niebo i piekło. Potępiona natomiast
została w 1633 roku nauka Galileusza, który za Kopernikiem ten porządek burzył.
Musiał on odwołać swoje
p
oglądy i do końca życia pozostawał pod nadzorem inkwizycji. Dopiero w 1992 roku
po 360 latach papież
Jan Paweł II uznał, że kościół popełnił błąd potępiając Galileusza.
Obecnie niebo uznaje się za stan w jakim znajduje się dusza ludzka, ponieważ niebo jest tam gdzie
jest Bóg a Bóg jest wszędzie to i niebo może być wszędzie. W związku z tym w człowieku może być
niebo lub piekło zależnie od tego czy jest w nim Bóg czy szatan w rozumieniu dobra i zła.
Obecna interpretacja rozwiązuje wiele spraw wg dawnej nauki
kościoła niepojętych choćby wniebowzięcie.
Zamieszczone ilustrację przedstawiają obrazki z kościoła Jezusowego po lewej i
kościoła katolickiego po prawej. Widoczne różnice tłumaczone są przez jednych
jako oznaka działań na większą chwałę bożą, przez innych zaś jako oznaka
oddalenia się kościoła katolickiego od kościoła Jezusowego. Można też
przytoczyć rozmowę dwóch biznesmenów zwiedzających Bazylikę Św. Piotra, kiedy
jeden do drugiego mówi: popatrz a zaczynali w zwykłej stajence. Jak we
wszystkich sprawach tak i tu - punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Zobacz więcej:
Chrześcijaństwo czy
historia kościoła mniej
znana.
Islam
to religia monoteistyczna objawiona arabskiemu prorokowi Mahometowi
(570-632) przez Boga - Allaha i
stanowi kontynuację wcześniejszych monoteistycznych religii: judaizmu i
chrześcijaństwa, poprawiając jedynie zniekształcenia, które do pierwotnej wiary
w jednego Boga wprowadzili Żydzi i chrześcijanie. Przez samych muzułmanów
uważany jest za religię Abrahama (arab. Ibrahim), stąd Żydzi i chrześcijanie
jako wyznawcy tego samego Boga co muzułmanie, cieszą się szacunkiem i mają
autonomię jako ludzie księgi (mający księgi objawione uznawane przez islam). Za
niewiernych uważa się w islamie politeistów.
Mahomet urodził się w Mekce i tam początkowo głosił islam, prześladowany w 622
roku z grupą swoich wyznawców osiadł w Medynie. Rok ten następnie uznano za
początek nowej ery liczonej w latach księżycowych krótszych o 12 dni od lat
słonecznych.
W Mekce otrzymał pierwsze objawienia za pośrednictwem anioła Gabriela (arab.
Dżibril), stamtąd też odbył nocną podróż do Jerozolimy, a tam do nieba,
gdzie odbył rozmowę z Bogiem. Późniejsze objawienia w Medynie zawierały głównie przepisy
prawa, tam określił także zasady organizacji społeczności muzułmańskiej zw.
Konstytucją Medyńską. W Medynie zorganizował gminę a następnie państwo
wyznaniowe, którego został przywódcą, a Medyna stała się jego stolicą. Mahomet
toczył liczne walki i w konsekwencji zjednoczył Półwysep Arabski pod sztandarami
Islamu. Na krótko przed śmiercią w 632 roku odbył ostatnią pielgrzymkę do Mekki.
Po śmierci Mahometa w wyniku podbojów islam rozprzestrzenił się na cały B
liski
Wschód i Afrykę Północną, a przez
szeroko rozwinięte kontakty handlowe, również
na inne obszary.
Po śmierci Mahometa zwierzchnictwo przejęli kalifowie. Spory o sukcesję po
Mahomecie doprowadziły w islamie również do rozłamów jak szyici czy charydżyci.
Najazdy mongolskie XIII wieku spowodowały rozpad świata islamu na wiele
państw. Klasyczny islam odrodził się w XVI wieku w Turcji osmańskiej, Iranie i
Indiach. W XIX wieku islam zaczął podlegać wpływom europejskim i ostatecznie
ukształtowały się dwa nurty: dostosowujący się do kultury zachodniej, i
przeciwstawiający się wszelkim wpływom zachodnim , często agresywny zw.
fundamentalizmem, który ukształtował się w połowie XX wieku.
Po śmierci proroka opracowano tekst jego objawień, który nazwano Koranem. Koran
uzupełnia tradycja - sunna. Koran i sunna stanowią podstawę prawa muzułmańskiego
(szari'a - droga), obejmującego: życie doczesne jak handel czy
administrowanie państwem; religię jak modlitwa i pielgrzymka oraz etykę. Dogmaty
wiary obejmują wiarę w jednego Boga, którego naczelnym przymiotem z 99 jest
miłosierdzie, wiarę w anioły i szatana, sąd ostateczny, piekło i raj. Wierzy się
w proroków, do których zalicza się starotestamentowych jak Noe, Abraham i
Mojżesz, Jezusa a ostatnim jest Mahomet. Świętymi objawionymi księgami uznaje
się ostateczne objawienie - Koran oraz Torę, Psalmy Dawidowe i Ewangelię.
Filarami religii muzułmańskiej są:
1. Wyznanie wiary (szahada) - " Nie ma bóstwa
prócz Boga (Allaha), a Mahomet jest jego wysłannikiem".
2. Modlitwa (salat) -
odmawiana pięć razy w ciągu doby (o świcie, w południe, wieczorem, o zachodzie
słońca i w nocy, obejmująca fragmenty Koranu, a modlący zwracają się w kierunku
świątyni Al-Kaba w Mekce.
3. Post (saum) polegający na powstrzymaniu się od
jedzenia, picia, palenia i stosunków płciowych od wschodu do zachodu słońca
przez cały miesiąc ramadan - 10-ty miesiąc kalendarza muzułmańskiego.
4. Jałmużna (zakat)
stanowi 2,5 % podatek od posiadanego majątku, na rzecz sierot, wdów i ludzi
upośledzonych.
5.
Pielgrzymka do Mekki (hadżdż), którą przynajmniej raz w życiu
powinien odbyć każdy zdrowy muzułmanin.
Tradycja muzułmańska nakazuje obrzezanie mężczyzn, zakazuje picia alkoholu,
gier
hazardowych, spożywania padliny, krwi i mięsa wieprzowego, lichwy oraz
przedstawiania postaci
ludzi i zwierząt w sztuce sakralnej; dopuszcza natomiast wielożeństwo (do 4 żon) obecnie zanikające.
Upowszechnianie islamu wiąże się z nakazem dżihadu, który początkowo oznaczał
walkę z Bizancjum, później walkę zbrojną z niewiernymi i innowiercami, a obecnie
dżihad wykorzystują fundamentaliści muzułmańscy do wystąpień przeciwko kulturze
Zachodu.
W sztuce zamiast obrazowania postaci ludzkich i zwierząt rozwinęło się
zdobnictwo i ornamentyka. Zasługą arabów jest rozwój nauk ścisłych, oni również
upowszechnili system dziesiętny, produkcję chemikaliów, metody obliczeń i
obserwacji astronomicznych, geodezji, popularyzację roślin i metod ich uprawy -
które przejęła kultura zachodnia.
Zobacz więcej: Islam.
Hinduizm obejmuje zespół bliskich sobie religii kształtujących się od ok.
IV-VII wieku w indyjskim kręgu kulturowym, mających własne w znacznej mierze
odrębne, formy organizacyjne, rytuał i doktrynę ale wzajemnie powiązane przez
ogólno indyjski wzorzec tradycji społeczno - religijnych ( Wielka Tradycja )
ujętej w świętym języku sanskryt, który jest łącznikiem między regionalnymi
zróżnicowaniami. Najstarsze przekazy życia religijnego ludów subkontynentu
indyjskiego znajdują się w Wedach powstałych po 1500 roku p.n.e. Bogowie
wedyjscy stworzyli świat z chaosu. Zasadniczą doktryną jest nauka o jedności
atmana - jaźni indywidualnej z brahmanem nieprzemijającą jaźnią kosmiczną. Atman
to tchnienie, dusza, zasada życia i odczuwania, idea osoby, nadaje jedność
wszystkim bytowym aspektom człowieka. Poprzez poznanie, zdyscyplinowanie i
bezinteresowne działanie oraz oddanie się Bogu można uzyskać stan całkowitej
wolności tożsamej z brahmanem - istotą wszechświata (absolutem).
W teologii hinduizmu istnieje triada bogów: Brahma, Wisznu i Śiwa, uznawana przez
niektórych za jednego boga w trzech postaciach. Brahma powołuje do istnienia
światy i wieki, Wisznu powstrzymuje świat i prawa natury w istnieniu, a Śiwa
przy końcu każdego cyklu czasowego doprowadza świat do zagłady. Najważniejsze
obecnie wcielenia Wisznu to Rama i Kryszna. Wisznu, Bóg wcielony i bliski
ludziom, a zarazem transcendentny, doprowadza wszystkie istoty do zbawienia.
Zobacz więcej: Hinduizm
Buddyzm
to wielka religia uniwersalna a zarazem system filozoficzny,
którego założycielem był Siddhartha Gautama o przydomku Buddha (przebudzony,
oświecony). wywodzący się ze stanu rycerskiego. W wieku 29 lat porzucił dom i
rodzinę i podjął żywot wędrownego ascety. Ponieważ nie przyniosło mu to
wyzwolenia, porzucił ascetyzm i podjął długotrwałą medytację, która przyniosła
odkrycie przyczyny cierpienia i sposobu jego przezwyciężenia. Dostąpił
najwyższego "oświecenia" i rozpoczął działalność wędrownego kaznodziei i
misjonarza. Pierwsze kazanie Buddy wygłoszone ok.525 r. p.n.e. jest symbolicznym
początkiem buddyzmu, a właściwie odnowieniem prastarej nauki, gdyż zgodnie z
późniejszymi wierzeniami Budda miał poprzedników, którzy również odkryli jak on
odwieczne Prawo. Budda założył gminę religijną wyznawców zakonnych i świeckich.
Zmarł w wieku 80 lat, jego zwłoki spalono a prochy podzieliły pomiędzy siebie sąsiednie państwa i wzniosły nad nimi
budowle -relikwiarze (stupy). Po śmierci
Buddy jego nauka szybko się rozprzestrzeniła i objęła niemal cały subkontynent
indyjski, z misjonarzami dotarła na Sri Lankę i do Azji Pd-Wsch. a w
późniejszych wiekach rozprzestrzeniła się na tereny centralnej i wschodniej
Azji.
Symbolem buddyzmu jest "koło prawa" , jak monarcha zdobywa świat wprawiając w
ruch dysk - śmiertelną broń, tak Budda zdobywa ludzkość w sposób pokojowy
"wprawiając w ruch koło Prawa" czyli głosząc swoją naukę. Wspomniane wcześniej
pierwsze kazanie było "wprawieniem w ruch koła Prawa" i zawierało dwa podstawowe
elementy nauki Buddy zw. drogami środka: cztery szlachetne prawdy i szlachetną
ośmiostopniową ścieżkę.
1. Prawda o cierpieniu to przekonanie, że egzystencja niesie z sobą nieuniknione
cierpienie związane z chorobą, starością i śmiercią.
2. Prawda o powstawaniu cierpienia składa się z 12 czynników wzajemnie się
warunkujących: niewiedza, dyspozycje psychiczne, świadomość, konglomerat psychofiz.,
6 podstaw zmysłowych, postrzeżenie, doznanie, pragnienie,
dążenie do
przeżywania, bytowanie, narodziny i śmierć, poprzedzone starością.
3. Prawda o unicestwieniu cierpienia mówiąca, że istnieje kres cierpienia,
wyzwolenie (nirwana) czyli uzyskanie najgłębszego spokoju i zanik pragnień.
4. Prawda o drodze prowadzącej do unicestwienia cierpienia sprowadzająca się do
" szlachetnej 8-stopniowej ścieżki" wykazujące podobieństwa z
praktyką jogi. 1 i
2 stopień dotyczy mądrości, dzięki której adept poznaje strukturę świata.
Stopnie 3-5 zawierają zalecenia moralne: nie krzywdzenia, nie przywłaszczania
rzeczy, powściągliwość seksualną, prawdomówność oraz powstrzymywanie się od
substancji odurzających powodujących osłabienie samokontroli. Stopnie 6 i 7
składają się na praktyki medytacyjne pozwalające uzyskać najwyższe skupienie
i w jego wyniku oświecenie.
Buddysta powinien ćwiczyć się w 3 głównych cnotach: powstrzymywać się od
wyrządzenia cierpienia, kultywować uczucie więzi i przyjaźni ze wszystkimi
istotami oraz rozwijać w sobie miłosierdzie. Głównym zaleceniem praktycznym jest
szczodrość, przy czym dar może być materialny lub duchowy.
Z założenia buddyzm jest systemem ateistycznym, bez idei stwórcy czy istoty
nadprzyrodzonej kierującej losami świata. Budda nie jest bogiem, lecz
człowiekiem, który osiągnął ideał wyzwolenia i wskazuje ludzkości właściwą
drogę. Wszystkie istoty umierają i odradzają się ponownie w nowych wcieleniach.
Dopiero w późniejszym okresie pod wpływem innych religii buddowie zostają
ubóstwieni,
stają się przedmiotem kultu i zaczynają wpływać na losy świata i
ludzi.
Wyznawcy dzielą się na mnichów, mniszki oraz wyznawców świeckich obojga płci.
Laikat ma obowiązek zapewnić klasztorom podstawowe potrzeby materialne. Mnichów
obowiązuje zakaz posiadania rzeczy
materialnych poza miską żebraczą itp. oraz
szatami: tradycyjnie żółte lub pomarańczowe w buddyzmie południowym, w Tybecie brunatno czerwone,
w Chinach i Korei szare i w Japonii czarne.
Ordynacja zakonna
jest dwustopniowa, gdy kandydat ukończy 8 lat rozpoczyna nowicjat, który wiąże
się z przyjęciem 10 ślubów i imienia zakonnego; po okresie próbnym w wieku 20
lat przechodzi rytuał wyświęcenia i zostaje pełnoprawnym mnichem. Mnich może
wrócić do społeczności świeckiej.
Buddyzm w swej historii znacznie się zróżnicował, inaczej rozwijał się buddyzm w
Chinach, Japonii, Tybecie czy w Azji Pd-Wsch.
Zobacz więcej: Buddyzm
Wierzenia dzisiaj.
Na świecie istnieje ponad 4200 zarejestrowanych religii. Religie plemienne
wyznawane są jeszcze przez 84-150 mln mieszkańców Afryki, Azji, obu Ameryk oraz
Australii i Oceanii.
Struktura wyznaniowa ludności świata w 2003 roku przedstawiała się następująco:
- chrześcijanie 32,8%, w tym: katolicy 17,3%, protestanci 5,8%, prawosławni
3,4%, anglikanie 1,3%,
- muzułmanie 19,9%,
- hinduiści 13,3%
- buddyści 5,9%, -sikhowie - 0,4%, - żydzi 0,2%,
- wyznawcy innych religii 12,6% i - niewierzący 14,9%.
Liczbę wyznawców w Azji mogą zniekształcać Chiny, które nie ujawniają
rzeczywistej struktury wyznaniowej. Ponadto liczba nominalnych wyznawców nie
jest równoznaczna z wyznawcami praktykującymi.
Okres Oświecenia zapoczątkował sekularyzację społeczeństw oznaczającą
uniezależnienie całych obszarów życia jak nauka, kultura czy normy postępowania,
od kontrolnej funkcji tradycji religijnej i kościołów, które je reprezentują.
Widoczne jest to głównie w krajach wyżej rozwiniętych. Jednocześnie obserwuje
się wzrost religijności, na zasadzie odreagowania, w krajach poddawanych
uprzednio obowiązkowej laicyzacji. Ponadto, ludzie zawiedzeni przez religie tradycyjne,
poszukują nowych doznań duchowych trafiając często do różnego rodzaju grup
religijnych, część z nich powstaje w celu wykorzystania nowych wyznawców przez
grupę założycieli, część stara się reformować dotychczasowe religie wg
uzyskiwanych nowych objawień.
Każda religia ma swoje problemy. Judaizm nie może się doczekać na obiecanego
mesjasza, a wraz z nim wolność i pokój, a także ma problem ze zrozumieniem
milczenia Boga wobec holokaustu.
W chrześcijaństwie konflikty między odłamami konserwatywnymi i postępowymi grożą
dalszymi rozłamami. Problemem jest także postępująca laicyzacja, szczególnie w
kulturze zachodniej i uporanie się z własną historią.
Problemem islamu jest rozszerzający się od lat 50-tych fundamentalizm, wywołany
głównie przez uporczywe wprowadzanie przez Zachód swojej kultury. Niektórzy
uważają, że zmierza to do konfliktu między tymi cywilizacjami.
Dla współczesnego wierzącego sprawia również trudność zrozumienie postawy Boga
wobec swoich wyznawców z judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, którzy nawzajem
wyrządzają sobie tyle krzywd. Te trzy wielkie religie zostały założone przez
trzech semitów: Mojżesza, Jezusa i Mahometa wyznających tego samego Boga - Boga
Abrahama, z arabskiego Ibrahima, a z perskiego Ebrahima. Abraham nazywany
jest ojcem narodów, które wyznają judaizm, chrześcijaństwo i islam tzw. religie
abrahamowe. Jego
wyznawcy natomiast, często pomazańcy opatrzeni niekiedy atrybutami nieomylności, pod jego
sztandarami przez wieki nawzajem się zwalczali. Przykładem są średniowieczne
pogromy żydów przez chrześcijan, wyprawy krzyżowe, inkwizycja, wojny religijne,
a ostatnio holokaust czy islamski terroryzm.
Charakterystycznym zjawiskiem ostatnich lat jest przenikanie się wzajemne kultur i wierzeń
związanych z ogromnymi migracjami ludności. Poprzez napływ ludności z dalekiego
wschodu, upowszechniane są również wierzenia i praktyki hinduizmu i buddyzmu.
Jak wspomniano, wraz z poznawaniem świata i zjawisk przyrody zawężał się zakres
działalności bóstw. Zjawisko to występuje również dzisiaj przy coraz szybszym
poznawaniu zjawisk przyrody i człowieka, który jest jej cząstką. Coraz trudniejsze w świetle obecnej
wiedzy jest objaśnianie świętych ksiąg sprzed tysięcy lat.
Obecną wiedzę na temat makro i mikro wszechświata w interesujący i w miarę
przystępny sposób dla czytelnika, jak mówi, nie mającego wykształcenia
przyrodniczego, przedstawił profesor matematyki na uniwersytecie w Cambridge
Stephen Hawkins w książce "
Krótka historia czasu od wielkiego wybuchu do
czarnych dziur". W książce tej autor próbuje wyjaśnić: Skąd się wziął
wszechświat? Jak i kiedy powstał? Czy będzie miał koniec, a jeśli tak to jaki?
Stara się również odpowiedzieć czy i jaki był w tym udział Stwórcy. Toteż Krótka
historia czasu zyskała dużą popularność, o czym świadczą jej tłumaczenia na
kilkadziesiąt języków i wielomilionowe nakłady.
Omawiając historię wierzeń warto przytoczyć szacunki zaludnienia i
rozmieszczenia ludności świata. Wg szacunków, ludność świata w 7000 r p.n.e. wynosiła 10 mln, w 4500 r p.n.e. 20
mln, w 1000 r p.n.e. 80 mln, na początku naszej ery 160-250 mln, w 900 r. 320 mln,
w 1500 r. - 450 mln, w 1800r.- 978 mln, w 1900r. - 1650 mln i w 2000r. - 6071
mln.
GUS w 2004 roku określał ludność świata na 6378 mln ludzi a przyrost wynosi w
granicach 12 promili. Najwięcej ludzi mieszka w Azji - 60,7%, w Afryce 13.6%, w
Europie 11,4%, w Ameryce 13.7%, w Australii i Oceanii 0,5%. Ludność Polski
stanowi 0,6%. Aktualne dane Wikipediai:
ludność świata
Aktualne dane o religiach i wyznaniach oraz związane z tym statystyki można
znaleźć na stronie: religia.
Uwagi oraz dodatkowe informacje i materiały najlepiej przesyłać bezpśrednio na adres: kazik.sabak@gmail.com Mapa witryny zawierająca łącza
do stron tekstowych |